W 2000 roku po raz pierwszy do programu seminariów Centrum w Grabniku wszedł rozbudowany rytuał Dordże Phagmo, tak zwana Dordże Phagmo Drubpa. Wcześniej, w uzgodnieniu z Kjabdzie Tengą Rinpocze, nie był on wykonywany publicznie, lecz w zamkniętym gronie osób, które w pełni ukończyły zewnętrzną, wewnętrzną i tajemną praktykę. Po jakimś czasie jednak Tenga Rinpocze uznał, że wykonywanie Drubpy w sposób otwarty przyniesie wiele pożytku. Od tego czasu praktykowaliśmy w ten sposób niemal każdego roku.

W 2013 roku po raz pierwszy wykonaliśmy tę pudżę w oparciu o mandalę usypywaną z piasku. Było to możliwe dzięki umiejętnościom, jakich nabyli nasi polscy lamowie na pierwszym trzyletnim odosobnieniu w drubkangu Bencien Drubde Osal Ling w Grabniku.

Od tego czasu staramy się raz w roku wykonywać na zmianę rozbudowaną praktykę Dordże Phagmo lub Khorlo Demczoka. Zwykle trwa ona siedem dni. Na początku Drubpy odbywa się specjalny rytuał poświęcenia miejsca pod mandalę (saciok), następnie przez kilka dni uczestnicy sypią mandalę z piasku, następnie znów przez kilka dni wykonujemy długą pudżę, po czym kończymy praktykę pudżą ognia (dzinsek) i ceremonią wysypania piasku z mandali do rzeki.

W zeszłym roku czcigodny Sangter Rinpocze udzielił abhiszeki Khorlo Demczoka i zaraz potem sypaliśmy mandalę z piasku i praktykowaliśmy Drubpę Khorlo Demczoka. W tym roku zatem na połowę lipca zaplanowaliśmy siedmiodniową Drubpę Dordże Phagmo.

W jeden z wieczorów zaszczycił nas swoją obecnością Sangter Rinpocze, który wyjaśnił między innymi, dlaczego wykonuje się rytuał poświęcenia ziemi, jaką postawę umysłu powinno się utrzymywać w trakcie całej Drubpy, i jakie pożytki płyną z takiej wspólnej praktyki.

Dordże Phagmo, znana również jako Wadżrajogini, jest głównym bóstwem medytacyjnym w tradycji Karma Kamtsang. Była sekretnym Jidamem wielkich ojców linii Kagju: Marpy, Milarepy i Gampopy, a także kolejnych Karmapów. Przez trzynaście pokoleń nauki o niej przekazywane były przez mistrza tylko jednemu wybranemu uczniowi. Obecnie w naszej tradycji jest to najczęściej stosowana praktyka Jidama.

Mówi się, że sadhana Dordże Phagmo stanowi bramę wprowadzającą zarówno w praktykę mahamudry, jak i w Sześć Dharm Naropy, a jej błogosławieństwo szczególnie szybko doprowadza do osiągnięcia wglądu.

W czasie Drubpy tekst recytują tylko te osoby, które posiadają abhiszekę Dordże Phagmo, jednak błogosławieństwo tej wyjątkowej medytacji otrzymuje każdy, kto znajdzie się w pobliżu. Tenga Rinpocze zawsze zalecał swoim uczniom przebywanie w tym czasie w świątyni i wykonywanie własnej praktyki.

Błogosławieństwo rozciąga się także poza świątynię, nie tylko na całą najbliższą okolicę, ale też na tereny przez które płynie rzeka, do której został wysypany piasek z mandali, i dosięga wszystkich istot w oceanach, do których wpadają wody tej rzeki.

Na jesieni 2018 planowana jest trzydniowa Drubpa Khorlo Demczoka, oparta na gotowej, namalowanej mandali, natomiast latem 2019 roku - kolejna tygodniowa Drubpa Khorlo Demczoka z sypaniem mandali z piasku.

W naszej Galerii można obejrzeć zdjęcia zarówno z tegorocznej Drubpy Dordże Phagmo, jak i z Drubpy Khorlo Demczoka z zeszłego roku.


JESTEŚMY RÓWNIEŻ NA
KALENDARIUM WYDARZEŃ
PRZEKAŻ DAROWIZNĘ
 
 
 

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień cookies w przeglądarce.