Dziewiąte Kagju Mynlam Polska celebrowaliśmy od 24 do 26 sierpnia 2018 roku. Ponownie poprowadził je Czcigodny Sangter Rinpocze.

Komitet Kagju Mynlam w Bodh Gai co roku wyznacza umdze i ciepynów dla każdego kraju, w którym odbywa się oficjalne Kagju Mynlam. Tym razem Polska miała zaszczyt gościć Umdze Mynlamu Khenpo Ciegje z Instytutu Lekshey Ling. Umdze Mynlamu jest tym, który układa szczegółowy program modlitw i intonuje śpiewy; jest to bardzo ważna funkcja.

Ciepyni tegorocznego polskiego Mynlamu – Ciepyn Phurpa Gyalpo z klasztoru Palpung Sherab Ling i Ciepyn Karma Tenzin Dordże z klasztoru Samten Ling – również zostali wskazani przez Komitet Kagju Mynlam. W trakcie Mynlamu ciepyni dbają o rytualną stronę ceremonii. Między innymi przygotowują specjalne, bogato zdobione tormy, które umieszcza się potem na ołtarzu, pośród kwiatów, owoców i innych darów.

Jak zwykle modlitwy Mynlamu uświetnili swoją obecnością mnisi i lamowie z klasztoru Bencien w Nepalu, w tym Khenpo Ysung, którego wspaniałych wykładów mieliśmy okazję słuchać w trakcie poprzedzającego tygodniowego seminarium.

Udział w modlitwach brali też liczni lamowie polscy. Poza tym świątynię wypełniło wielu świeckich praktykujących, głównie narodowości polskiej, ale pojawili się także goście z Rosji, Czech, Niemiec, Węgier oraz spora grupa uczniów Rinpoczego z Austrii.

Codziennie poranna sesja rozpoczynała się ślubowaniami sodziongu, których udzielał Khenpo Ysung.

Pierwszego dnia na drugiej sesji tradycyjnie odbyła się uroczysta procesja z wizerunkiem Jego Świątobliwości Karmapy. Po okrążeniu świątyni, portret umieszczony został na tronie i Sangter Rinpocze ofiarował Karmapie mandalę Wszechświata oraz symbole przebudzonego Ciała, Mowy, Umysłu, Zdolności i Aktywności. Następnie reprezentanci Centrum w Grabniku ofiarowali mandalę i symbole Sangterowi Rinpoczemu.

Drugiego dnia na przedpołudniowej sesji Sangter Rinpocze udzielił zebranym abhiszeki Buddy Medycyny. Po południu zaś Rinpocze przeprowadził rytuał dla zmarłych (dziang ciok). Wcześniej można było umieścić imiona zmarłych na specjalnej liście. W tradycji buddyjskiej przyjęte jest, że przy takiej okazji ofiarowuje się darowiznę dowolnej wysokości w imieniu tych osób, które odeszły. Pozwala im to nawiązać bliższą więź z Dharmą, a także nagromadzić zasługę, co będzie pomocne nie tylko w stanie przejściowym bardo, ale i na przyszłe wcielenia.

Trzeciego dnia, po "Ceremonii ofiar dla wszystkich guru" (Lama ciepa), która zawierała ucztę tsoku, nastąpiło ofiarowanie pomyślnych substancji, atrybutów i symboli pomyślności, w czasie którego jak co roku uczestnicy otrzymali błogosławieństwo dla wzrastania wszystkiego, co najlepsze, pozytywnych okoliczności i dobrobytu. W Bodh Gai w czasie tej ceremonii najwięksi sponsorzy Kagju Mynlam są bezpośrednio dotykani obrazkami symbolizującymi ową pomyślność. My również co roku zapraszamy wybrane osoby, które szczególnie wspomagają Centrum w Grabniku, nie tylko finansowo. Znaleźli się tu zatem, oprócz Grupy Stałych Sponsorów i innych darczyńców, także ci, którzy regularnie wspierają Centrum swoją nieraz bardzo ciężką pracą – fizyczną czy intelektualną.

Trzeci dzień, jak zwykle, zakończyła modlitwa do Czenrezika i ofiarowanie płonących lampek (Marme mynlam). Najpierw swą lampkę zapalił Rinpocze, od niej zapłonęły kolejne i wszyscy uczestnicy dzielili się tym wspólnym płomieniem. Na koniec, trzymając lampki w dłoniach i śpiewając mantrę KARMAPA KJENNO, Rinpocze, Khenpo, lamowie Mynlamu, pozostali lamowie i mnisi, a także świeccy praktykujący okrążyli świątynię oraz stupę z relikwiami Kjabdzie Tengi Rinpoczego.

Zaledwie tydzień wcześniej Sangter Rinpocze przeprowadził ceremonię konsekracji tejże stupy, dlatego jej okrążanie i ustawianie na jej stopniach płonących lampek miało dla nas w tym roku wyjątkowe znaczenie.

Zdjęcia można oglądać w Galerii.


JESTEŚMY RÓWNIEŻ NA
KALENDARIUM WYDARZEŃ
PRZEKAŻ DAROWIZNĘ
 
 
 

Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień cookies w przeglądarce.